Tuesday, July 10, 2012

Bedah Buku: Mengapa Rasullulah Tidak Pernah Sakit



Tajuk buku : Mengapa Rasulullah Tidak Pernah Sakit.
Penulis : DR.Adi Hashman.

Isi buku ni dibahagikan kpd 2 konsep. Yang pertama ‘ápa & mengapa’; iaitu hikmah kesihatan disebalik setiap perintah agama dan kehidupan Rasulullah. Yang kedua, aplikasi dalam kehidupan iaitu ‘bagaimana’ menjalani kehidupan yg sihat. Ada 10 bab, dan lampiran yang bermanfaat. Cover depan buku ni pun cantik.sejuk mata tengok.

Kalau menurut buku ni, Rasullah hanya pernah sakit sebanyak 2 kali iaitu Rasulullah tidak lebih drpd kehilangan nafsu makan yang dialaminya pd tahun ke-6 Hijrah. Ketika tu tersiar berita bohong betapa baginda disihir oleh org Yahudi. Satu lagi penyakit ialah terpaksa berbekam selepas termakan daging beracun pada tahun ke-7 Hijrah.Namun, mungkin penulis ada pengkelasan tersendiri berkaitan penyakit. Ada juga dinyatakan yang Rasulullah juga pernah terluka semasa peperangan.


  Klu tengok kita saat ni, susah nak ada yang sakit hanya dua kali. Malah yang bertugas dlm dunia kesihatan sekalipun tak mempunyai status kesihatan yang istimewa seperti nabi. Bila kita lihat, peranan doktor perubatan hari ni banyak tampil sebagai ‘pengubat’ berbanding sebagai  ‘penganjur' kehidupan sihat.

Namun tiada salahnya kita mendapat sakit, asalkan kita tidak sakit-sakit. Lumrahnya,sekali kita sudah berpenyakit,kita akn sentiasa rasa tak senang. Poin terpenting adalah kemampuan tubuh kita utk pulih semula apabila penyakit datang kpd kita.

“ Kesihatan adalah nikmat tersembunyi, bagaikan mahkota di atas kepala orang sihat dan hanya dapat dilihat oleh orang sakit ”

Betapa nikmatnya kesihatan yg baik. Ketika seorang sahabat,Abu Darda’ bertanya,
“Ya Rasulullah, apabila saya sembuh daripada penyakit saya dan saya bersyukur kerananya ,apakah itu lebih baik daripada saya sakit dan menanggung kesabarannya?

Rasulullah menjawab, “Rasul mencintai kesihatan sama seperti engkau menyenanginya ”.

Dalam buku ni menyentuh konsep kesihatan, tip kesihatan,manfaat wuduk dlm perubatan,makanan yang dipuji oleh Al-Quran dan Hadis,kesan puasa,hikmah perubatan gerakan solat, tidur yang sihat, tip kesihatan daripda negara lain dan bab terakhir, umur kepasrahan. 

Sbg momentum utk kita bersemangat nk jalani Ramdhan tahun ni, saya nk fokuskan  bab4 dlm buku ni. Tajuk bab 4:  Puasa itu menyihatkan. Tidak pernah ditemui lagi org yg mati ataupun jatuh sakit akibat berpuasa di bulan Ramadhan. Sebab bagi yang benar-benar sakit awal-awal lagi Allah sudah membolehkan mereka tidak berpuasa dan menganti dgn membayar fidyah. Bagi yg sihat, menunda makan selama 12 jam adalah bukan hal yg membahayakan kesihatan tapi sebenarnya cukup menyenagkan tubuh bahkan memberi manfaat kesihatan.

Kesan Puasa Kepada Organ-Organ Penghadaman.

Sistem organ yg dipengaruhi apabila berpuasa adalah saluran penghadaman,pencernaan dan fungsi metabolik badan. Sistem saluran penghadaman sebenarnya tak pernah berhenti bekerja. Bererti bila kita makan 3 kali sehari,sebenarnya ‘perut’ kita memg tak pernah berehat. Jadi,kalau untuk penyembuhan tubuh  tindakan merehatkan saluran penghadaman sementara waktu dapat mengalihkan sebahagian tenaga yang digunakan 24 jam bagi proses pencernaan kepada penyembuhan tubuh. Kalau kita demam atau sakit apa2, mesti tak lalu nak makan kan.sebbnya mekanisme natural tubuh kita akan difokuskan pada sistem imum dan tidak dipakai dalam sistem penghadaman dan pencernaan.
Tubuh kita perlukan masa utk berehat dan mengalami regenerasi, iaitu menggantikan sel-sel yang sudah lama dengan sel yang baru. Regenarasi yang berlaku dgn optimum,efektif,efisien dan pada kadar yang tetap adalah prasyarat tubuh yang sihat dan terpelihara dgn baik.

Fungsi Kerja Perut.

Kerja keras yang pertama sekali dilakukan dlm sistem penghadaman bermula di perut. Perut ibarat suis ‘on’ bagi rentetan proses peghadaman berikutnya. Bila makanan yg banyk masuk dalam perut, perut akan bekerja keras dan kesan kerja keras tu akan nampak pada organ lain. Jantung cepat mengepam darah dan diameter arteri darah mula melebar. Hati pun kena naikkan metabolisme utk meneutralkan bahan beracun yanag  masuk bersama makanan. Beban yang berat untuk organ kita ni boleh dikurangkan apabila perut diberi kesempatan ‘beristirehat’.  Tepat sekali apabila Rasulullah mengatakan, ‘’ perut itu gudang penyakit’’. Perut ruang terbuka, menjadi pintu masuk bagi pelbagai penyakit. Puasa Ramadhan klu dari segi kesihatan adalah saat di mana kita dapat merehatkan saluran penghadaman dan percernaan kita. Begitu juga klu puasa sunat yang lain.

Alam Turut Berpuasa.

Bg cth ni la,mesti senang nak faham. Ular berganti kulit baru dan tumbuhan memunculkan daun-daun yang baru dan lebih segar selepas ‘mogok lapar’. Ular klu nk berganti kulit kan dia duk bertapa ja x makan pun. Selepas melakukan ‘mogok lapar’ ni makhluk2 ni sebenarnya menjalani peremajaan sel.

Kesan Biokimia Berbuka Dengan Kurma.

Rasulullah berbuka dgn 3 butir kurma dan segelas air kosong. Amalan ni cukup menarik dari segi tinjauan biokimia.Kurma mengandungi monosakarida, berbeza dengan tepung ataupun nasi yang mengandungi karbohidrat berbentuk polisakarida. Tenaga dlm kurma sudah siap dan tinggal diserap oleh saluran pencernaan. Dgn menambil kurma, perut tak terbeban dgn makanan yang keras-keras. Slps seharian perut diberi kesempatan melakukan regenerasi sel ,jd x blh la bebankan dgn kerja berat lagi sebab sel baru lagi.
Kurma juga ada nilai kalori yang tinggi, bermanfaat bagi otak, meningkatkan aras gula dalam darah secara perlahan-lahan dan mengurangkan rasa lapar dengan segera.

Lastly dlm bab 4 ni, penulis sentuh Tip – Tip Diet. Macam- macam tip yg  selalu kita dengar kan. Ni antara tip dalam buku ni.

~ Isilah perut dgn 1/3 makanan,1/3 minuman dan 1/3 dengan udara dan berlatihlah bagi merasakan sensasi berhenti makan sebelum kenyang.

~ pastikan kurang daripada 10 % total kalori harian berasal daripada lemak tepu dan kurang drpd 300mg kolertrol setiap hari. Lebihkan lemak tidak tepu dan asid lemak tidak tepu mono sprt sumber ikan,minyak sayur dan kacang.

~ minun 3 gelas susu ataupun produk susu yg bebas ataupun rendah lemak setiap hari.

~ tingkatkan pengambilan kalium drpd sumber buah dan sayur.

~ gunakan minyak zaiton sekiranya boleh. Minyak zaiton ni mengandungi kandungan lemak yang bermutu tinggi.

** Ya Allah, sampaikanlah kami kepada Ramdhan**
p/s: kpd yg bertambah aset tu..selamat beramal..=)

Setakat ni yg dapat saya kongsikan isi dlm buku ni. Banyak lagi input yang saya dapat dalam buku ni. Ada nilai tersendiri bagi diri ini. Kpd pembaca, andai diuji dgn penyakit apa sekalipun,jgn pernah rasa putus asa untuk berusaha ke arah kesembuhan.  Sama-sama kita bercita-cita menyonsongkan hari tua kita dengan kesihatan,keadaan  fizikal serta mental seoptimum yang mungkin.Pesan Rasulullah;

 “ Sebaik-baik manusia adalah yang berumur panjang dan paling bermanfaat untuk orang lain”




~Ahlan Wasahlan ya Ramadhan~

No comments:

Post a Comment