Friday, August 10, 2012

Sedikit Sekali.....


“ummi…lagi berapa minit?”
“7 minit lagi….”
“lambat lagi la ummi… ”

Dialog harian ketika berpuasa bagi kanak-kanak. Lagi-lagi  bila hidangan berbuka sudah sedia terhidang.  Orang dewasa pun ada dialog. Dialog mata. Kekerapan Mata mengintai  jam yang sedang berdetik. Tepat sahaja jarum minit berlabuh ke waktu berbuka,tangan pun dah siap nak sampai ke mulut.  Nikmatnya tangan yang boleh dihayun untuk menyuap. Nikmatnya tekak merasa curahan air batu. Nikmatnya rezeki berbuka yang terhidang.

“Tangan bergerak,mulut terbuka”

 Perasan tak?
Ketika tangan nak menyuap makanan,mulut secara automatik akan terbuka. Tangan tak perlu tunggu dulu, baru mulut terbuka. Kalau tak perasan,masa berbuka nanti cuba perhatikan. Sistem yang sangat sempurna diciptakan Allah yang Maha Bijaksana. Cuba tengok robot, lepas ‘button’ arahan angkat tangan ditekan baru robot angkat tangan. Kemudian, ‘button’ arahan  buka mulut ditekan baru mulut akan dibuka. Beberapa langkah baru dapat robot masukkan sesuatu ke dalam mulut. Lihatlah, kita diciptakan oleh Allah yang Maha Hebat.Alhamdulillah. Ini baru satu contoh. Banyak lagi nikmat yang Allah bagi pada kita.

“Dan jika kamu menghitung nikmat Allah (yang dilimpahkannya kepada kamu), tiadalah kamu akan dapat menghitungnya satu persatu; sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”(Al-Nahl 16:18)

Jelas sekali, nikmat Allah tak mampu dihitung. Tadi tangan, mari kita tengok kaki pula. Tengok pada pergelangan kaki kita. Ada buku lali juga di situ. Ketika nak pakai kasut, senag sahaja kaki dihulur masuk dalam kasut. Tapi kalau pergelangan  kaki tu keras, macam mana nak pakai kasut? Jadi big boss la..orang pakaikan kasut.Cuba bayangkan lutut tidak dapat dibengkok. Apa akan jadi dengan pergerakan kita. Nak duduk bersila tak boleh,nak berjalan tak stabil,nak sujud tak boleh. Kaki terlunjur sahaja. Andai anda pernah alami situasi ini, anda akan rasa kaki tu sangat mahal. Kalau ada jual di kedai, mahal mana pun mesti akan usaha untuk beli. Bersyukurlah dengan anggota yang sempurna yang Allah beri percuma pada kita.
Saya kongsi dua anggota ini sahaja. Selebihnya anda semua sendiri boleh lihat. 

Pesanan buat diri dan pembaca. Bersyukurlah dengan segala nikmat yang Allah beri. Waktu kita senang,sihat,lapang,hidup jangan lupa untuk bersyukur. Jangan tunggu Allah tarik balik pinjaman percuma ini baru kita nak bersyukur.  Moga –moga  kita termasuk dalam  golongan hamba-Nya yang bersyukur. Ayat yang cukup indah untuk kita muhasabah diri selalu, petikan dari ayat 13 surah Saba’ ini.

………..Dan sememangnya sedikit sekali di antara hamba-hambaKu yang bersyukur. (Saba' 34:13)

Beringatlah wahai diri, jadilah yang sedikit sekali ini. Syukurlah sentiasa... Alhamdulillah.... Terima Kasih Ya Allah....
Thank you Allah...



~Madrasah Ramadhan~  

No comments:

Post a Comment